Boja u svakodnevnom životu

Boja je svuda oko nas. Gdegod pogledamo mi vidimo boje,  iako ih uvek ne primećujemo. Priroda je puna boja. Pogledajte sneg ili led – ako možete, i videćete boje koje idu od bele pa sve do nijansi plave. Čak ni pesak se ne sastoji od jedne boje, već je sačinjen od sićušnih raznobojnih zrna.

Ljudsko oko može da razlikuje između stotina hiljada pojedinačnih boja. Međutim, pojedinačne boje obično ne privlače našu pažnju, već pažnju privlači njihova harmonija ili nedostatak harmonije. Neka upečatljiva kombinacija može da nam izazove osećaj zadovoljstva ili da nas zaprepasti, ali nas nikad neće ostaviti ravnodušnim.


Boja je bitna

Vršene su naučne studije o uticaju ambijentalnih boja na ponašanje ljudi. Profesor Nancy Kowalek (Univerzitet Teksas, Ostin) je proučavala dejstvo boja na radni učinak u kancelarijama. Njena proučavanja pokazuju da se često korišćene prljavo bele boje nisu pokazale produktivnim ili stimulišućim u kancelarijskom okruženju, pa ipak je većina kancelarija obojena prljavo belom bojom.

Različita proučavanja su pokazala da se opšte povećanje produktivnosti i opšteg poslovanja može očekivati u sredinama koje se pozitivno sagledavaju, zbog atmosfere koja pruža veću stimulaciju. Oba ova faktora takođe imaju pozitivan uticaj na bezbednost.

Od plemena do korporacija 

Boja je uvek igrala značajnu ulogu u ljudskoj egzistenciji. Od drevnih barjaka i boja koje su nosili članovi plemena, mi smo došli do korporativnih boja. Međutim, upotreba boja se razlikuje u jednom smislu. U prošlosti je boja odražavala identitet onoga ko je nosi a ne identitet proizvođač.

Danas korporativne boje identifikuju originalnog proizvođača opreme (OEM), a ne kupca koji možda neprekidno koristi tu opremu. Možda volimo da biramo boju našeg automobila tako da odgovara našem ličnom ukusu. Možda bismo čak želeli i da prefarbamo komercijalna vozila tako da odražavaju naše vlastite ideje. Međutim, sve što vidimo u našim fabrikama je ograničen asortiman boja koje biraju nepoznati ljudi.


Pravi individualizam

Mnogi od nas znaju za priču o bojama koje su raspoložive za Ford T modele. Priča se da je ovaj proizvod koji se prvi masovno proizvodio bio dostupan u bilo kojoj boji sve dok je crn! Ovo pravilo važi i danas za mnoge druge industrijske proizvode. Oni su dostupni samo u bojama koje biraju proizvođači, a ne u bojama koje biraju korisnici.

Kao kupci boje za farbanje, navikli smo da biramo individualne boje iz ogromnog asortimana koji uključuje najmanje stotine boja, ako ne i više. Kod industrijskih premaza, izbor boja je tradicionalno mnogo uži  - u najboljem slučaju, dostupno je samo nekoliko alternativa. To se sada menja. Na primer, traktori se već mogu praviti po narudžbi   delimično u skladu sa zahtevima, u koje spada i boja.